Οι Κλασικές Σπουδές υπήρξαν πρωτοπόρες στην υιοθέτηση των εξελίξεων της πληροφορικής και την προσαρμογή τους σ’ αυτές και εισήλθαν στην ψηφιακή εποχή νωρίτερα από άλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Ειδικά η επιγραφική, η οποία μελετά κείμενα χαραγμένα σε σκληρές επιφάνειες (όπως πέτρα, πηλός, μέταλλο, οστά), εστιάζει σε αυτές τις μοναδικές πρωτογενείς πηγές που έχουν διπλή φύση: είναι τόσο αρχαιολογικά αντικείμενα στα οποία είναι χαραγμένο ένα κείμενο, όσο και κείμενα, λογοτεχνικά ή άλλα. Ως εκ τούτου, η τεκμηρίωση και η διατήρησή τους για τη μελλοντική έρευνα είναι απολύτως επιβεβλημένη.

Η Ψηφιοποίηση Ελληνικών Επιγραφών και Αλφαβήτων (DIGIA), διερευνώντας νέες ψηφιακές μεθοδολογίες, στοχεύει στα εξής:

Α) Να ψηφιοποιήσει ολόκληρη τη συλλογή εκτύπων (αποτυπώσεις επιγραφών σε διηθητικό χαρτί 0,60 x 0,70 που παρέχουν ακριβές αντίγραφο της αρχικής ενεπίγραφης επιφάνειας), η οποία στεγάζεται στο Εργαστήριο Επιγραφικής και Παπυρολογίας (ΕΡΕΠ) στο Τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έτσι ώστε η συλλογή να διατηρηθεί και σε ψηφιακή μορφή που είναι και ευκολότερα προσβάσιμη. Επίσης, να ψηφιοποιήσει για πρώτη φορά έναν επιλεγμένο αριθμό εγχάρακτων αντικειμένων στην Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη (ΕΦΑ Μακρυγιάλου) και στην ύπαιθρο (ακρωτήριο Σαμώνιο στην ανατολική Κρήτη) και να παρουσιάσει σε βάση δεδομένων ανοιχτής πρόσβασης τις ήδη δημοσιευμένες επιγραφές και τα αποτελέσματα των διερευνητικών τρόπων ψηφιακής αποτύπωσης.

Β) Να καταγράψει, τεκμηριώσει και ψηφιοποιήσει τα αλφάβητα της Αρχαϊκής και Κλασικής Κρήτης από επιγραφές του 8ου έως και του 4ου αιώνα π.Χ., γεγονός από το οποίο θα προκύψουν ψηφιακές γραμματοσειρές και το οποίο θα αποτελέσει πιλοτική εφαρμογή για τα αλφάβητα και σε άλλα μέρη του ελληνικού κόσμου.

Γ) Να δημιουργήσει εκπαιδευτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό αξιοποιώντας πλατφόρμες επαυξημένης πραγματικότητας (Επιγραφική για όλους) με απώτερο στόχο τη γνωριμία με την επιστήμη της επιγραφικής, τις αρχαίες επιγραφές αλλά και την αρχαία ελληνική γλώσσα και πολιτισμό που απευθύνονται σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια), σε φιλολόγους, αρχαιολόγους αλλά και στο ευρύ κοινό. Επιπλέον, στο πλαίσιο της μελέτης των αρχαίων ελληνικών αλφαβήτων και της δημιουργίας της αλφαβητικής γραφής στον ελλαδικό χώρο (AlphabetEdu), θα δημιουργηθούν εκπαιδευτικές δράσεις σε συνεργασία με την Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου και άλλους εκπαιδευτικούς φορείς.

Scroll to Top